Odporność u dzieci: które sposoby działają?

fot. Shutterstock

Sezon zimowo-wiosenny to trudny czas dla wszystkich rodziców. Właśnie wtedy najmłodsi domownicy są najbardziej narażeni na infekcje. Chociaż każdy z nas zna metody na wzmocnienie odporności, które były stosowane w naszych rodzinach od pokoleń, czy na pewno są one skuteczne? O co powinniśmy zadbać, chcąc wzmocnić odporność naszego dziecka?

Pamiętacie z dzieciństwa te dni w okresie zimowo-wiosennym, kiedy rodzice dawali wam syrop z cebuli, mleko z miodem i masłem czy kanapki z czosnkiem? To zmora każdego dziecka. Wiele polskich rodzin decyduje się na wzmacnianie odporności domowymi sposobami, które przekazujemy sobie z pokolenia na pokolenie. Jakie metody stosują w swoich domach mamy?

Kasza jaglana codziennie na śniadanie. Do picia ciepła woda z miodem i pyłkiem pszczelim. Pijemy też soki z kiszonych warzyw. Najważniejsza jednak jest dieta, bo 80 proc. odporności pochodzi z jelit. Zdrowe jelita, zdrowy organizm. Mój 7-latek był trzy razy w życiu przeziębiony, lekko. Na nic innego nigdy nie chorował - odpowiedziała jedna z nich.
Koleżanka stosuje gałganki czosnkowe i cebulowe syropy. U nas przez wrażliwców zapachowych jest to nie do zrobienia, ale dużo gotuję z czosnkiem, imbirem i kurkumą - dodała druga.
Wśród sposobów na wzmocnienie odporności kobiety wymieniły również dużo ruchu na świeżym powietrzu, wietrzenie pomieszczeń, witaminę C i D, dodawanie czosnku do rosołu, sok z malin do herbaty. Wiele podkreślało, że najważniejsze jest to, co znajduje się w naszym codziennym jadłospisie. Rzeczywiście, zdrowa dieta jest jednym z kluczowych elementów w trosce o zdrowie dziecka. Co jeszcze?

Dieta

Ważne, aby codzienny jadłospis dzieci był bogaty w warzywa i owoce, które są źródłami cennych witamin. Brukselka, natka pietruszki, szpinak, marchewka, kalafior, truskawki, kiwi, cytryna, pomarańcza i grejpfrut to produkty, które warto dodać do codziennej diety. Zawierają witaminę C i ß-karoten. Regularnie spożywane sprzyjają wytwarzaniu przeciwciał i leukocytów i stymulują odporność.

Również wymieniany przez mamy czosnek może być dobrym sposobem. Dzięki zawartości allicyny jest jednym z najbardziej znanych naturalnych środków bakteriobójczych. Od wieków stosowany jako lek na przeziębienie i grypę zajmuje honorowe miejsce wśród produktów wspomagających naszą odporność.

Podobnie jak sok z malin. Zawiera on nie tylko mnóstwo witamin i antyoksydantów, ale także kwas salicylowy, którego pochodną jest kwas acetylosalicylowy, czyli aspiryna. Sok z malin ma właściwości przeciwzapalne, rozgrzewające i przeciwbólowe. Można stosować go zarówno w trakcie przeziębienia, jak i sezonowo, kiedy chcemy wzmocnić naszą odporność. Pamiętajmy jednak, aby nie dodawać go do gorącej herbaty. Wrzątek zabija właściwości soku z malin.

Jeżeli chodzi o kurkumę, to badania nad jej właściwościami nadal są w toku. Zawiera kurkuminoidy, które mają właściwości lecznicze, a najważniejszym z nich jest kurkumina – silny przeciwutleniacz o właściwościach przeciwzapalnych. Jednak jest ona słabo wchłaniana i aby odczuć pozytywne efekty regularnego stosowania kurkumy, powinno się spożywać piperynę. Zwiększa ona wchłanianie kurkuminy o 2000 procent. Według naukowców z USA i Uniwersytetu w Kopenhadze jedną z właściwości kurkumy jest to, że pozwala na zahamowanie namnażania się wirusów, a także zapobiega powstaniu i rozwojowi schorzeń bakteryjnych i grzybiczych.

Probiotyki

Warto sięgnąć też po kiszonki i jogurty. Są naturalnymi probiotykami, a te mają fundamentalne znaczenie w budowaniu odporności. Każdy wie, że utrzymanie prawidłowej flory bakteryjnej jest ważne i bierze udział w funkcjonowaniu układu immunologicznego. Niestety nie każde dziecko jest fanem kiszonek, dlatego alternatywą mogą być probiotyczne suplementy diety np. Vivomixx.

fot. Shutterstock

Higiena

Szczególnie w dobie pandemii koronawirusa ważne jest, aby dziecko często myło ręce. Są one siedliskiem drobnoustrojów, a to, że najmłodsze dzieci często wkładają rączki do buzi, z pewnością nie pomaga w zapobieganiu chorobom. Połową sukcesu będzie edukowanie dziecka w kwestii higieny. Możemy zacząć od wspólnego oglądania lub czytania bajek, gdzie pojawia się motyw mycia rąk. Natomiast w trakcie mycia możemy wspólnie śpiewać ulubione piosenki i używać produktów w kolorowych opakowaniach, z bohaterami naszych pociech. W ten sposób zamienimy obowiązek w zabawę.

Ruch to zdrowie

Aktywność fizyczna jest bardzo ważna w prawidłowym rozwoju dziecka i wzmocnieniu jego odporności. Chociaż rozwój technologii sprawił, że coraz częściej długie spacery i zabawę na świeżym powietrzu zamieniamy na godziny przed komputerem i telewizorem, powinniśmy zadbać o to, żeby naszym dzieciom nie brakowało ruchu.
Aktywność fizyczna zwiększa liczbę i aktywność makrofagów, czyli komórek, które bronią nas przed antygenami. Dzięki temu są bardziej skuteczne w zwalczaniu bakterii i wirusów. Zapisując dziecko na zajęcia sportowe i zamieniając czas na kanapie na rodzinne spacery, nie tylko będziemy się dobrze bawić, ale również wzmocnimy zdrowie naszych pociech. Ważne jest jednak, aby nie przegrzewać maluchów, dlatego na spacery ubierajmy je podobnie, jak siebie samych. Zbędne warstwy mogą spowodować, że dziecko się spoci i wyziębi organizm, co przyniesie odwrotny skutek, niż zamierzaliśmy.

Sen

Zadbajmy o to, aby nasze dziecko się wysypiało. Podczas snu organizm regeneruje się, natomiast przemęczenie go osłabia i sprawia, że jest bardziej podatny na infekcje. Kiedy dziecko nie wysypia się, słabiej funkcjonują komórki NK, limfocyty T i monocyty oraz wzrasta ilości kortyzolu we krwi, co nie pozostaje bez znaczenia dla jego odporności. To, jak długo powinny spać dzieci, zależy od ich wieku.
Noworodki śpią od 16 do 20 godzin dziennie. Niemowlęta od jednego do trzech miesięcy około 16-17 godzin na dobę, a te od czterech do 12 miesięcy od 12 do 16 godzin. Dzieci w wieku od jednego do dwóch lat powinny spać łącznie od 11 do 14 godzin dziennie. Kiedy skończą trzy lata, potrzebują od 10 do 13 godzin snu dziennie. Między szóstym a 12. rokiem życia dzieci śpią od 9 do 12 godzin dziennie. A młodzież w wieku 13-18 lat potrzebuje od 8 do 10 godzin snu każdego dnia.

Emocje

Pamiętaj, że strach, lęk, złość, niezadowolenie to emocje, które przeżywamy wszyscy, niezależnie od wieku. Rozmawiajcie z dzieckiem o tym, co czuje i nie lekceważcie jego problemów. Długotrwały stres może obniżyć odporność twojej pociechy, dlatego warto zadbać o jej emocjonalne wsparcie.

wróć do strony głównej